måndag 1 februari 2016

VAD HÄNDER MED VIKTEN?

UPPGIFT:
Vi ska lösa brustabletter i vatten och se om lösningens vikt kommer bli lika med tablettens vikt + vattnets vikt.


SYFTE:
Att förstå att vikten kan förändras vid kemiska reaktioner och att kunna laborera och dokumentera.


HYPOTES:
Jag tror att lösningen kommer väga lite mer för att när tabletten kommer lösas upp så kommer det bildas bubblor som innehåller luft . Eftersom luften väger tror jag att  lösningen kommer att väga lite mer.


MATERIAL:
Våg
Brustablett
Bägare
Mätcylinder
Vatten


RESULTAT:
Vikten minskade från 153,23 till 152,72 g.


SLUTSATS:
När tabletten ligger i vatten bildas det bubblor som består av koldioxid. När bubblorna stiger upp till ytan så brister de och koldioxiden i bubblorna försvinner ut i luften. Då tappar lösningen atomer och väger på så sätt mindre. Min hypotes stämde inte, jag trodde att lösningen skulle väga mer eftersom jag trodde att när brustabletten bildade bubblor så skulle koldioxiden i dem väga. Men eftersom koldioxiden försvann ut i luften så vägde det alltså inte mer utan mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar