tisdag 2 februari 2016

LÖSNINGSFÖRMÅGA

UPPGIFT: När löser sig kaliumpermaganat snabbast, i varmt eller kallt vatten? Hur ser det ut när det löser sig?


SYFTE: Att lära sig hur ämnen löser sig. Att laborera och dokumentera.


HYPOTES: Jag tror att den kommer lösa sig snabbast i varmt vatten eftersom molekyler rör sig runt mer och snabbare i varmare vatten och det kommer träffa kaliumpermaganaten och göra så att det delar på sig och löser upp sig snabbare. Jag tror att vattnet kommer att bli en blandning av lila och svart eftersom kristallerna var svarta och glittrade lila och när det kommer lösas upp tror jag att färgerna kommer blandas till en lilasvart färg, men jag tror att lösningen inte kommer vara lika mörk som kristallerna för att vattnet är transparent och det tror jag kommer göra färgen ljusare.


MATERIAL:
Två bägare
Vatten
Pappersform
Sked
Kaliumpermaganat 
Vattenkokare


UTFÖRANDE:
Vi tog två bägare och la 150 ml kallt vatten i den ena och 150 ml varmt vatten i den andra som vi hade kokat i  en vattenkokare. Sen tog vi en pappersform och  hällde kristaller i den. Sen hällde vi några kristaller i varje bägare och såg vad som hände.


RESULTAT:

VÄNSTER: KALLT.    HÖGER: VARMT












SLUTSATS:
Min hypotes stämde, kristallerna i det varma vattnet löste upp sig snabbare för att molekylerna rör sig snabbare där och påverkar kristallerna att lösa sig snabbare. När vi hällde i kristallerna blev det en virvel upp, vilket var tydligt i varmvattnet. I det kalla vattnet löste sig kaliumpermaganaten inte så snabbt och kristallerna låg kvar på botten. Färgen blev ganska mörk eftersom det är ett så starkt ämne men om vi hade tagit lite mindre kristaller hade färgen blivit så som jag trodde att den skulle bli, lite ljusare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar