måndag 1 februari 2016

NÄR ROSTAR DET MEST?


VAD VI SKA GÖRA:
Vi tar 3 bägare, i en har vi vatten, i den andra har vi vatten+saltsyra och i den tredje vatten+salt. Vi putsar spikarna så de glänser och lägger en i varje bägare. Vilken kommer att rosta mest?


SYFTE:
Vi använder järn till många saker och har problem med att det rostar. Därför behöver vi veta vilka ämnen som påverkar hur snabbt det rostar.


HYPOTES:
Jag tror att den spiken som ligger i bägaren med vatten och saltsyra kommer rosta mest eftersom det vattnet kommer bli surt. Jag tror att spiken kommer rosta eftersom jag jämförde det med det som händer när det regnar. När det regnar och vattnet är surt så brukar cyklar och andra saker som är gjorda av metall eller järn rosta snabbare och spiken är också gjord av järn. Jag tror alltså att det kommer hända samma sak med spiken i saltsyra som  det gör med cyklar när det regnar och vattnet är surt.

MATERIAL:
Bägare
Vatten 
Salt
Saltsyra
Tre spikar

UTFÖRANDE:
Vi hällde vatten i alla de tre bägarna och blandade salt i en och saltsyra i en. Sedan la vi en spik i varje bägare och väntade på resultatet.

RESULTAT:










SLUTSATS:
Spiken i bägaren med vatten + salt rostade mest, sen bägaren med vatten och tillsist bägaren med vatten + syra. Anledningen till varför spiken i saltvattnet rostade mest är för att när salt löses upp i vatten bildas det laddade atomer, som kallas joner. De påskyndar järnets reaktion med syre, därför rostar det snabbare. Min hypotes stämde inte : jag trodde att spiken i bägaren med vatten och saltsyra skulle rosta mest men det var fel , den rostade minst. Men sen gjorde vi experimentet med en ny spik en gång till för att se om det händer samma sak med en annorlunda spik i saltsyran. När vi försökte igen blev det inte så jätte stor skillnad trots att vi bytte spik, det berodde alltså inte på spiken att den inte rostade så mycket. Varför min hypotes inte stämde är för att saltsyran fräter sönder spiken men detta gör att järnatomerna i spiken inte reagerar så lätt med syre och då bildas inte så mycket rost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar